platsannonser
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
Mässor & Möten
Trädgårdstrender
och tekniska framtidsspaningar på årets Elmia Garden.
skidåkning och möten
Nya storsatsningar i Stöten
Nytt snösystem, fler bäddar och utökad service.
mässor skapar möten
Meetings International
inleder ett nytt internationellt samarbete med en mässa i Jakarta.
event skapar möten
Karlstad CCC
storsatsar på mat och dryck.
hållbarhet
Meetx
har miljödiplomerat ECOC Conference 2017.
Varde ljus
Ljusevangelisten Svante Pettersson
talar på Light & Design.
events skapar möten
Halmstad
står värd för Jazzfesten 2018.
på nytt uppdrag
David Bergling
ny vd på designhotellet Nordic Light.
mässor skapar möten
Scandinavian Expo
öppnar vid Arlanda 2019/2020.
På nytt uppdrag
Joakim Lempiäinen
ny hotelldirektör på Scandic Lugnet Falun och Scandic Borlänge.
RSS
rss_icon
Länkar
Bibehållen vinstnivå för Stockholmsmässan trots tuff konjunktur
2012 års resultat för Nordens största mäss- och kongressanläggning påverkades av den osäkra svenska ekonomin med vikande intäkter som följd. Tack vare ett kraftfullt besparingsprogram lyckades Stockholmsmässan dock nå ett resultat efter skatt på 15,7 Mkr.

Stockholmsmässans omsättning går naturligt i cykler, dels eftersom några av bolagets största mässor hålls vartannat år och dels eftersom de stora medicinska kongresserna oftast väljer andra städer under fyra-fem år innan de återvänder till Stockholm. För mässverksamhetens del var utvecklingen god under våren, men efter sommaren blev kunderna alltmer återhållsamma. Utställarna prioriterade fortfarande mässmediet och den viktiga mötesplatsen, men många bokade mindre monterytor för att hålla nere sina kostnader och köpte även färre kringtjänster. Årets omsättning blev därmed 635 Mkr, att jämföra med 596 Mkr året innan och 736 Mkr år 2010.

– Kombinationen av få kongresser och vikande konjunktur gjorde att vi under hösten gick in i ett för Stockholmsmässan omfattande besparingsprogram, säger Stockholmsmässans vd Patric Sjöberg. En stor del av programmet handlade om minskade kostnader inom marknadsföring, IT och fastighetsunderhåll, men dessvärre blev vi även tvungna att varsla ett antal medarbetare. Efter fackliga förhandlingar sades 22 fasta medarbetare upp, 12 konsulter fick avsluta sina uppdrag, och 28 medarbetare omplacerades till nya jobb inom företaget. I samband med detta genomförde vi även en omorganisation med syfte att öka den interna effektiviteten.

Efter dessa åtgärder landade 2012 års resultat efter skatt på 15,7 Mkr. 2011 års resultat var 6,8 Mkr och för 2010 19,9 Mkr. Det viktiga regionalekonomiska bidraget, alltså de intäkter som Stockholmsmässans verksamhet genererar för hotell, restauranger och andra näringsidkare i länet, blev för 2012 3,0 Mkr att jämföra med tidigare års siffror på 3,4 Mkr (2011) och 4,1 Mkr (2010).

– Jag är nöjd med det resultatet. Det säger sig självt att vi måste påverkas när så många av våra kunder påverkas av konjunkturen, men det är en styrkedemonstration att vi klarar att anpassa vår verksamhet så snabbt när förutsättningarna ändras. Vi ser att 2013 också är ett tufft år så vi fortsätter att hålla i kostnaderna. 2014 återvänder dock flera av de stora kongresserna och vartannatårsmässorna och därför ser vi positivt på framtiden, säger Patric Sjöberg.