platsannonser
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
Mässor & Möten
Trädgårdstrender
och tekniska framtidsspaningar på årets Elmia Garden.
skidåkning och möten
Nya storsatsningar i Stöten
Nytt snösystem, fler bäddar och utökad service.
mässor skapar möten
Meetings International
inleder ett nytt internationellt samarbete med en mässa i Jakarta.
event skapar möten
Karlstad CCC
storsatsar på mat och dryck.
hållbarhet
Meetx
har miljödiplomerat ECOC Conference 2017.
Varde ljus
Ljusevangelisten Svante Pettersson
talar på Light & Design.
events skapar möten
Halmstad
står värd för Jazzfesten 2018.
på nytt uppdrag
David Bergling
ny vd på designhotellet Nordic Light.
mässor skapar möten
Scandinavian Expo
öppnar vid Arlanda 2019/2020.
På nytt uppdrag
Joakim Lempiäinen
ny hotelldirektör på Scandic Lugnet Falun och Scandic Borlänge.
RSS
rss_icon
Länkar
Nytt rekryteringsverktyg på webben

Rekryteringsföretaget Pointpeople lanserar ett verktyg där företagen själva kan genomföra talangjakter via webben.

Fler och fler företag genomför talangjakter och olika aktiviteter som syftar till att hitta medarbetare som kan leverera service utöver det vanliga. Aktiviteterna används oftast när det ska rekryteras flera personer samtidigt och blir ofta en administrativ utmaning

– Vi möter ett behov som har efterfrågats från flera av våra kunder, säger Tina Tropp Jerresand, partner på Pointpeople rekrytering. Kandidaten får presentera sig via en video-cv och vi tar hand om administrationen som rekryteringen innebär. Vi ser videon som ett komplement till CV:n där det fortfarande är kundens krav på kompetens och personlighet som ligger till grund för urvalet. Kandidaten får en chans att visa vilken han/hon är och kan på detta sätt få ytterligare en chans att komma vidare till intervjun där det i vanliga fall bara är CV:n som ligger till grund för urvalet.

Enligt Tina Tropp Jerresand är den primära målgruppen den grupp som i vanliga fall rekryterar själv och känner att man inte har ”råd” med en full rekrytering. Till exempelvis receptions-, serverings- och butikspersonal. Båda parter vinna på detta sätt att jobba eftersom kunden kan förkorta sina rekryteringsprocesser samtidigt som kandidaten har större chans att nå igenom ett traditionellt urval där bara det skrivna ordet spelar roll.

 

Bilden: Helena Larsson till vänster och Tina Tropp Jerresand, delgare i rekryteringsföretaget Pointpeople.