platsannonser
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
skidåkning och möten
Nya storsatsningar i Stöten
Nytt snösystem, fler bäddar och utökad service.
mässor skapar möten
Meetings International
inleder ett nytt internationellt samarbete med en mässa i Jakarta.
event skapar möten
Karlstad CCC
storsatsar på mat och dryck.
hållbarhet
Meetx
har miljödiplomerat ECOC Conference 2017.
Varde ljus
Ljusevangelisten Svante Pettersson
talar på Light & Design.
events skapar möten
Halmstad
står värd för Jazzfesten 2018.
på nytt uppdrag
David Bergling
ny vd på designhotellet Nordic Light.
mässor skapar möten
Scandinavian Expo
öppnar vid Arlanda 2019/2020.
På nytt uppdrag
Joakim Lempiäinen
ny hotelldirektör på Scandic Lugnet Falun och Scandic Borlänge.
innovation skapar möten
Smart klädd
i 100 procent svenskt papper.
RSS
rss_icon
Länkar
Rekordsommar i gästnätter i Göteborg
Antalet gästnätter – måttet på antalet övernattningar på hotell, vandrarhem, campingplatser och stugbyar – i regionen uppgick under tremånadersperioden juni-augusti till 1 229 582, en ökning med 0,5 procent jämfört med förra året.

Under årets första åtta månader uppgick gästnätterna till 2 497 833, en ökning med två procent. Det är en rekordsiffra och betyder att Göteborg under 2012 sannolikt för 21:a året i rad ökar antalet gästnätter.

Göteborg har under året fått ett nytt storhotell, Clarion Hotel Post, vilket ökat kapaciteten med 500 nya rum. Det påverkade beläggningsgraden, men Göteborg kommer ut bäst av storstäderna och hotellen kunde ändå öka lönsamheten i juli räknat per disponibelt rum.

Beläggningen i Stor-Göteborg var 66 procent under sommarmånaderna, medan Stor-Stockholm hade 65 och Malmö 61.

– Det är fantastiska siffror för Göteborgsregionen trots det trista sommarvädret, säger Camilla Nyman, t f vd i Göteborg & Co. Det finns flera skäl till att gästnätterna ökat – många talar ju om supersommaren i Göteborg med en rad lyckade evenemang. Men också om hur Liseberg fortsätter att spela en viktig roll.

Gästnätter är det internationellt vedertagna och mest använda måttet på turistisk destinationsutveckling.

– Ju fler turister desto högre totalkonsumtion, säger Ossian Stiernstrand, utvecklingsansvarig för Göteborg & Co.