platsannonser
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
På nytt uppdrag
Joakim Lempiäinen
ny hotelldirektör på Scandic Lugnet Falun och Scandic Borlänge.
innovation skapar möten
Smart klädd
i 100 procent svenskt papper.
hotellnytt
Scandic Hotels
expanderar ytterligare i Köpenhamn.
affärer
Scan X Group
har köpt DMC Scandinavian Incentives.
events skapar möten
UEFA Europa League Finalen
generade 290 miljoner till Stockholmsregionen.
på nytt uppdrag
Yasuragi anställer
Markus Hellgren som ny Trevenue Manager.
på nytt uppdrag
Karin Mäntymäki
från Visit Stockholm ny ordförande för Swedish Network of Convention Bureaus.
På nytt uppdrag
UKK rekryterar konferenschef
med Uppsalarötter och internationell erfarenhet.
innovation
Clarion Hotels
lanserar ny teknisk lösning för roligare möten.
på nytt uppdrag
Pointpeople
rekryterar Zofie Sandman.
RSS
rss_icon
Länkar
CWT spår en blygsam utveckling för möten

Som ett led i att hjälpa företag att lägga budget och planera för sina mötesinvesteringar lanserar Carlson Wagonlit Travel en Meetings & Events-prognos för 2013. Avsikten är att den ska underlätta företagens strävan att få största möjliga effekt av sina mötesinvesteringar.

– Eftersom de ekonomiska förutsättningarna runt om i världen fortsätter att variera från region till region ser även prisutvecklingen för möten och event olika ut beroende på var du befinner dig, säger Pernilla Andrén, Director Meetings & Events, Nordic Countries.

Enligt CWT börjar ekonomierna i Asien och Latinamerika att stabilisera sig och följer fortsatt en positiv trend. I USA kan man se en långsam men stabil återhämtning medan skuldkrisen i Europa anses som det största hotet mot den globala ekonomin.

– Vi förväntar oss att mötesansvariga i Europa, Mellanöstern och Afrika (EMEA) lägger en större del av sina möten lokalt och regionalt vilket gör att internationella bokningar minskar. Detta fenomen orsakas främst av den ekonomiska osäkerheten. Vi ser också att efterfrågan på interna möten ökar då företagen framför allt satsar på att motivera, inspirera och utbilda sina medarbetare.

Generellt förväntas kostnaden per deltagare/per dag öka mellan 0 till 2 procent i EMEA-regionen under nästa år, vilket är en blygsam utveckling jämfört med exempelvis Latinamerika som väntas öka mellan 9 och 12 procent.

– Med tanke på att kostnaden för möten i Europa inte ökar nämnvärt kommer företagen förmodligen inte heller känna sig manade att minska antalet mötesdeltagare, vilket leder till att vi ser en liten ökning av mötesinvesteringar under nästa år. Undantaget är läkemedelsindustrin som kontinuerligt arbetar med att minska sina möteskostnader för att efterleva de strikta restriktionerna.

 

 

Bilden: Pernilla Andrén, Director Meetings & Events, Nordic Countries, Carlson Wagonlit Travel.