platsannonser
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
Mässor & Möten
Trädgårdstrender
och tekniska framtidsspaningar på årets Elmia Garden.
skidåkning och möten
Nya storsatsningar i Stöten
Nytt snösystem, fler bäddar och utökad service.
mässor skapar möten
Meetings International
inleder ett nytt internationellt samarbete med en mässa i Jakarta.
event skapar möten
Karlstad CCC
storsatsar på mat och dryck.
hållbarhet
Meetx
har miljödiplomerat ECOC Conference 2017.
Varde ljus
Ljusevangelisten Svante Pettersson
talar på Light & Design.
events skapar möten
Halmstad
står värd för Jazzfesten 2018.
på nytt uppdrag
David Bergling
ny vd på designhotellet Nordic Light.
mässor skapar möten
Scandinavian Expo
öppnar vid Arlanda 2019/2020.
På nytt uppdrag
Joakim Lempiäinen
ny hotelldirektör på Scandic Lugnet Falun och Scandic Borlänge.
RSS
rss_icon
Länkar
Drygt hälften av svenska företag väljer videomöten
Enligt en ny undersökning från TNS Gallup, genomförd i Norden på uppdrag av telekomföretaget TDC, väljer idag drygt hälften (54 procent) av svenska företag att ersätta många av sina möten och affärsresor med videokonferenser.

Att minska resandet är den enskilt största drivkraften till att välja videokonferenser, tycker 92 procent. Konsekvensen av minskat resande, kostnadsbesparingar samt ökad tillgänglighet och kommunikation med kollegor är andra starka drivkrafter till att välja videokonferenser.

– Vi ställer allt högre krav på att tiden vi lägger ner på vårt arbete används på ett så effektivt och meningsfullt sätt som möjligt. Att välja videokonferenser istället för tidskrävande och dyra affärsresor blir mer och mer självklart. Tids- och kostnadseffektivitet tillsammans med förbättrad livskvalitet värderas idag mycket högt av de flesta, säger Lars Schön, videokonferensansvarig på försäljningsavdelningen för TDC Sverige.

Femtiosju procent av de svenska bolagen anser miljöaspekten vara avgörande vid valet av videokonferens som mötesform. Ett minskat resande till förmån för ett ökad användande av videomöten bidrar till minskade Co2-utsläpp, vilket tydligt kan påvisas och dokumenteras. Hänsyn till miljön är viktigare i Sverige och Norge än vad det är i Finland när mötesmetod väljs.

Synen på videokonferens som mötesmetod skiljer sig tydligt mellan de nordiska länderna ur ett internt mötesperspektiv. Bland svenska bolag anser 61 procent att videokonferens framför allt är ett internt mötesalternativ. Det kan jämföras med 51 procent av de norska och 36 procent av den finska företagen.

– I november lanserade vi den första operatörsbaserade videotjänsten på den nordiska marknaden. Videomöten jämställs med övrig kommunikation och alla investeringar i hårdvara och infrastruktur elimineras, säger Lars Schön.

Studien visar att 41 procent av alla svenska företag uppmuntrar sina anställda att använda video. Finland har en mer positiv syn på videokonferenser då hälften av alla företag uppmuntrar till videokonferenser, men bara 27 procent av de norska företagen.

Studien genomfördes bland privata företag och offentlig sektor i Sverige, Norge och Finland med totalt 909 respondenter, 307 i Sverige, 445 i Finland och 157 i Norge.