platsannonser
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
events skapar möten
UEFA Europa League Finalen
generade 290 miljoner till Stockholmsregionen.
på nytt uppdrag
Yasuragi anställer
Markus Hellgren som ny Trevenue Manager.
på nytt uppdrag
Karin Mäntymäki
från Visit Stockholm ny ordförande för Swedish Network of Convention Bureaus.
På nytt uppdrag
UKK rekryterar konferenschef
med Uppsalarötter och internationell erfarenhet.
innovation
Clarion Hotels
lanserar ny teknisk lösning för roligare möten.
på nytt uppdrag
Pointpeople
rekryterar Zofie Sandman.
hotellnytt
Best Western
lanserar varumärket Sure Hotel.
nytt hotell nya möten
Downtown Camper Hotel Stockholm
uppmuntrar till äventyr och hållbar livsstil
kongresser utvecklar staden
Byggstart
för Clarion Hotel SeaU Helsingborg.
stor lokal för stora events
Eventsalen på Quality Hotel Friends
öppnar 1 februari 2018.
RSS
rss_icon
Länkar
Företag saknar mötes- och policystrategi

Företag och organisationer skulle kunna styra sina kostnader mer effektivt för möten och konferenser. Det bekräftas av en studie som genomförts av undersökningsföretaget Resegeometri Nordic på uppdrag av American Express Meetings & Events.

Undersökningen genomfördes i januari och omfattar beslutsfattare från 281 svenska företag och organisationer.

Studien visar att bolag inte tar vara på möjligheten att minska kostnaderna och öka kontrollen. Trots att företag och organisationer själva ser att de skulle kunna effektivisera sina möten och konferenser. Det saknas styrning och det är ofta oklart var ansvaret ligger.

 

• Mötesstrategi och mötespolicy saknas. Bland de beslutsfattare som medverkade uppgav 63 procent att de inte känner till företagets totala kostnad för möten och konferenser. Fyrtiosju procent av de tillfrågade bolagen har inte en utvecklad strategi för möten och 58 procent saknar en uttalad mötespolicy.

 

• Om det finns en policy är den inte alltid effektiv. Val av mötesplats är den vanligast förekommande komponenten i en mötespolicy och finns hos 61 procent av de företag som har riktlinjer att följa. Det till trots att destinationen inte alltid har en avgörande betydelse för kostnaden.

Definierade kostnadsnivåer finns bara med i 28 procent och direktiv om vilka arrangörer som ska användas nämns bara hos 23 procent av de företag som har en mötespolicy.

 

• Att använda färre antal mötesförmedlare minskar kostnaderna. Av företag som arbetar med förmedlare anser 40 procent att det finns besparingspotential i att konsolidera till färre eller till en förmedlare. Den genomsnittliga möjligheten till besparing att konsolidera till färre mötesförmedlare är åtta procent.

 

• Besparingspotential hämtas inte hem. Trots att bolag är medvetna om besparingskapaciteten anger 44 procent att möten inte är ett prioriterat område jämfört med andra kostnader. I 39 procent av fallen beror det på avsaknad av helhetsansvar i företagen för att arrangera och följa upp  mötesaktiviteter.

 

– Undersökningen visar att många bolag inte inser vilka kostnader de har och vilken besparingspotential som finns för möten och konferenser. Ledningen i varje företag borde utforma riktlinjer för vad möten och konferenser är till för och klargöra vilka budgetramar som gäller, säger Michael Schüller, Vice President för Meetings & Events inom American Express.