platsannonser
Projektledare
till Scanworld Conference & Events.
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
if you build it they will come
Lund
bygger sin kongress- och kulturanläggning.
delad kunskap
Endast en fjärdedel
har kontakt med familjen när de är ute på en affärsresa.
+16 procent
​Svenska Möten
spår bra mötesår 2018.
mötesindustrinytt
Convenes Hosted Buyer-program
når nya rekord 2018.
Mat & Möten
Karlstad CCC
startar matprogrammet ”Någonting att äta”.
sustainability
Göteborg toppar världsranking
bland hållbara och innovativa städer.
e-Tourism
Spännande världskonferens i Jönköping
belyser framtidens turism.
nya kunskaper på väg
Världskongress ger nya affärer & insikter
- Adventure Travel World Summit till Sverige 2019.
mat och möten
Villa Sjötorp
återigen nominerade till Historic Hotel Gourmet Award.
EXPECT
Västerås först ut med virtuellt showroom
för att locka turister och nya företag.
RSS
rss_icon
Länkar
Nytt rekordår för utländsk turism i Sverige

 

Tillväxtverket har presenterat preliminär statistik för turiståret 2011. Trots en svag sommar kan Visit Sweden, som marknadsför varumärket Sverige, svenska upplevelser och destinationer utomlands, konstatera ännu ett rekordår för utländska övernattningar. För hotell, stugbyar och vandrarhem blir 2011 ett all time high för åttonde året i rad.

Resandet från utlandet förra året ökade med en procent. En höst med fler övernattningar på svenska boendeanläggningar än hösten dessförinnan vägde upp en något svagare turistsommar. Totalt registrerades cirka 12,9 miljoner övernattningar från utlandet på hotell, stugbyar, vandrarhem, campingplatser, privata stugor och lägenheter.

– Det känns fantastiskt att tillväxtkurvan för utländsk turism i Sverige fortfarande är obruten, trots ett tufft år för ekonomin på många viktiga marknader, säger Thomas Brühl, vd för Visit Sweden.

De två största utlandsmarknaderna, Norge och Tyskland, visade en positiv tillväxt på 1,1 respektive två procent, en tillväxt som är desto mer betydande räknat i volymer. 36 000 fler övernattningar från Norge och 51 000 fler övernattningar från Tyskland blev resultatet. Danmark, den tredje största marknaden, minskade med nästan 17 procent, eller drygt 260 000 övernattningar, jämfört med 2010.

– Det är positivt att de två största utlandsmarknaderna har fortsatt att växa. Den danska marknaden har tappat efter att tidigare ha ökat kraftigt och är nu tillbaka mellan 2007 och 2008 års nivå, säger Thomas Brühl.

Flera långväga marknader har ökat kraftigt. Från USA och Kina ökade resandet med fyra respektive 32 procent och från Kina konstateras därmed den högsta noteringen någonsin. Enligt Visit Sweden är det extra intressanta marknader eftersom det finns en potential för större volymer.

Statistik: Tillväxtverket och SCB.

 

Bilden: Kineserna ökde sitt resande till Sverige med 32 procent under förra året. iStockPhoto.