platsannonser
Projektledare
till Scanworld Conference & Events.
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
sustainability
Göteborg toppar världsranking
bland hållbara och innovativa städer.
e-Tourism
Spännande världskonferens i Jönköping
belyser framtidens turism.
nya kunskaper på väg
Världskongress ger nya affärer & insikter
- Adventure Travel World Summit till Sverige 2019.
mat och möten
Villa Sjötorp
återigen nominerade till Historic Hotel Gourmet Award.
EXPECT
Västerås först ut med virtuellt showroom
för att locka turister och nya företag.
Flygnytt
Emirates lanserar nya kabiner
till sin Boeing 777-flotta.
Sustainability
Internationell hållbarhetskonferens
vid Ekonomihögskolan i Lund.
200 deltagare
​Grön infrastruktur
fyller Vattendagarna i Halmstad.
Omvärldsanalys
Digitalt fokus ger 13% lyft för Danmark
på tyska mötesmarknaden.
Mat & Möten
Nya kökschefer när Park Inn by Radisson Lund
satsar på bistromeny med lokala råvaror,
RSS
rss_icon
Länkar
Svenska Mässan tar över Eventdagarna
Eventdagarna, den enda renodlade fackmässan inom eventsektorn, har köpts upp av Svenska Mässan.

– En spännande mässa som kompletterar vår projektportfölj på ett utmärkt sätt, säger Rony Forsberg, affärsområdeschef på Svenska Mässan.

Eventdagarna är Skandinaviens enda heltäckande mötesplats för event marketing, sponsring, möten, evenemang och underhållning. Mässan äger närmast rum 19–20 oktober på Svenska Mässan i Göteborg.

Arrangör, för sista gången, är Peterson & Heijel and Fairs AB. Fr o m 1 november blir Svenska Mässan ny ägare av projektet.

– För oss är det en perfekt lösning, säger projektledaren Beatrice de Maré Peterson, som tillsammans med kompanjonen Maria Heijel anställs av Svenska Mässan.

– Vi får nu en helt ny möjlighet att utveckla mässan, i och med att vi får tillgång till Svenska Mässans resurser, till exempel på försäljningssidan.

Mässan, som startade 2008, samlar i år 170 utställare. Besökarantalet ligger runt 3 000. Eventdagarna vänder sig till beslutsfattare inom marknadskommunikation och beställare av möten och events. Utställare är olika typer av anläggningar, strategiska kommunikationsbyråer, artistförmedlare, eventbyråer, leverantörer av catering, transporter, teknik, display, ljud, ljus, med mera.

Rony Forsberg ser mässan som en säljkanal och tror det finns en betydande tillväxtpotential.

– Absolut. Det är en spännande marknad med en mycket positiv utveckling, där ju även Svenska Mässan själv är en av aktörerna.

– Vi tror att Eventdagarna har alla förutsättningar att växa till sig. Projektet passar in perfekt i vårt totala mässprogram. Timingen är också perfekt: den ligger vid en tid på hösten då inga andra mässor slåss om uppmärksamheten. Mässan flyttas enligt Svenska Mässans planering till september från och med 2012.