platsannonser
Projektledare
till Scanworld Conference & Events.
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
if you build it they will come
Lund
bygger sin kongress- och kulturanläggning.
delad kunskap
Endast en fjärdedel
har kontakt med familjen när de är ute på en affärsresa.
+16 procent
​Svenska Möten
spår bra mötesår 2018.
mötesindustrinytt
Convenes Hosted Buyer-program
når nya rekord 2018.
Mat & Möten
Karlstad CCC
startar matprogrammet ”Någonting att äta”.
sustainability
Göteborg toppar världsranking
bland hållbara och innovativa städer.
e-Tourism
Spännande världskonferens i Jönköping
belyser framtidens turism.
nya kunskaper på väg
Världskongress ger nya affärer & insikter
- Adventure Travel World Summit till Sverige 2019.
mat och möten
Villa Sjötorp
återigen nominerade till Historic Hotel Gourmet Award.
EXPECT
Västerås först ut med virtuellt showroom
för att locka turister och nya företag.
RSS
rss_icon
Länkar
Monetära och katalytiska effekter av Uppsala Konsert & Kongress – seminarium 31/8
Nästan fyra år har gått sedan invigningen av Uppsalas nya konsert- och kongresshus. Det var i september 2007 som huset för första gången fylldes med musik, människor, möten, samtal, mat och mingel – och så har det fortsatt sedan dess.

Många menar att beslutet att låta uppföra Uppsala Konsert & Kongress har betytt mycket för Uppsala. För att ge oss alla en djupare insikt i vad en satsning av detta slag kan innebära för en stad, ett samhälle, har vi bett HUI Research (f.d. Turismens Utredningsinstitut) göra en utredning om de turistekonomiska effekterna men också de icke monetära effekterna av UKK. Hur har UKK påverkat villkoren för invånare, företag och institutioner att leva och/eller verka i Uppsala?

Rapporten presenteras vid ett seminarium i Uppsala Konsert & Kongress onsdag 31 augusti 13.00. Medverkar gör Martin Karlsson från HUI Research. Efter en kaffepaus får vi lyssna till arkitekturkritiker Mark Isitt kring "Landmärkens betydelse för städers utveckling" samt Mats Dafnäs, Zellout, på temat "UKK:s betydelse för varumärket Uppsala".

Analysen tar avstamp i Uppsala Konsert & Kongress men har bäring på dessa frågor också i ett större perspektiv. Många av Uppsalas framtidsfrågor kan inrymmas i dagens tematik.

Utredningen är genomförd av HUI Research (Turismens Utredningsinstitut) våren 2011 på uppdrag av Uppsala Konsert & Kongress AB i samarbete med Uppsala Kommun Enheten för näringsliv och marknad, Destination Uppsala AB samt Uppsala Kommun Kulturkontoret.