platsannonser
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
events skapar möten
UEFA Europa League Finalen
generade 290 miljoner till Stockholmsregionen.
på nytt uppdrag
Yasuragi anställer
Markus Hellgren som ny Trevenue Manager.
på nytt uppdrag
Karin Mäntymäki
från Visit Stockholm ny ordförande för Swedish Network of Convention Bureaus.
På nytt uppdrag
UKK rekryterar konferenschef
med Uppsalarötter och internationell erfarenhet.
innovation
Clarion Hotels
lanserar ny teknisk lösning för roligare möten.
på nytt uppdrag
Pointpeople
rekryterar Zofie Sandman.
hotellnytt
Best Western
lanserar varumärket Sure Hotel.
nytt hotell nya möten
Downtown Camper Hotel Stockholm
uppmuntrar till äventyr och hållbar livsstil
kongresser utvecklar staden
Byggstart
för Clarion Hotel SeaU Helsingborg.
stor lokal för stora events
Eventsalen på Quality Hotel Friends
öppnar 1 februari 2018.
RSS
rss_icon
Länkar
Svenskar packar med sig träningskläderna på affärsresan

Svenskar är hälsomedvetna affärsresenärer, i alla fall om man ser till vad vi packar i resväskan. En ny studie visar att nästan hälften tar med sig träningskläder på jobbresan.

I den världsomfattande studien med 17 000 deltagare från över 80 länder uppgav 45 % av svenskarna att de har för vana att ta med sig bad- eller träningskläder på affärsresan, jämfört med bara 27 % av alla som svarade.

Norrmännen är snäppet bättre än svenskarna på att ta med sig träningskläderna, men annars är det bara nyzeeländarna som är flitigare (52 %).

Det är kontorsleverantören Regus som genomfört studien där de vanligaste svaren var träningskläder (27 %), ett foto på familjen (16 %) och en gåva till den de reser till (15 %).

Svenskarna verkar inte vara lika familjeorienterade men mer ljudkänsliga och efter motionskläder så är öronproppar (22 %) den populäraste reseattiraljen, följt av förströelser så som dataspel (12 %) på en tredjeplats.

Undersökningen visar även att många tar med en hel del udda och personliga saker så som exempelvis bröllopsklänningar och gosedjur.

De personliga föremål som tas med på affärsresor tyder på att gränsen mellan det privata och arbetslivet jämnas ut, menar Michael Barth som är VD på Regus i Norden. Många arbetar på flexibla arbetsplatser där de spenderar mindre tid på kontoret och därför tar de med sig personliga föremål som kan får dem att känna sig hemma.

Michael Barth förutspår också en ökning av videokommunikation i jobbsammanhang, vilket de menar ska minska antalet affärsresor överlag.

I Sverige medverkade 246 företagsrepresentanter i undersökningen.