platsannonser
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
Mässor & Möten
Trädgårdstrender
och tekniska framtidsspaningar på årets Elmia Garden.
skidåkning och möten
Nya storsatsningar i Stöten
Nytt snösystem, fler bäddar och utökad service.
mässor skapar möten
Meetings International
inleder ett nytt internationellt samarbete med en mässa i Jakarta.
event skapar möten
Karlstad CCC
storsatsar på mat och dryck.
hållbarhet
Meetx
har miljödiplomerat ECOC Conference 2017.
Varde ljus
Ljusevangelisten Svante Pettersson
talar på Light & Design.
events skapar möten
Halmstad
står värd för Jazzfesten 2018.
på nytt uppdrag
David Bergling
ny vd på designhotellet Nordic Light.
mässor skapar möten
Scandinavian Expo
öppnar vid Arlanda 2019/2020.
På nytt uppdrag
Joakim Lempiäinen
ny hotelldirektör på Scandic Lugnet Falun och Scandic Borlänge.
RSS
rss_icon
Länkar
Kungsmässans framgångsformel heter Mystery Shoping
Kungsmässan i Kungsbacka, strax söder om Göteborg, har utvecklats starkt på senare år. Något som bevisas av att Kungsmässan fått högsta betyg av press, kollegor och konsumenter, och exempelvis blivit utsett till Sveriges trivsammaste köpcentrum under senare år.

Bakom framgångarna ligger ett gediget utvecklingsarbete, från det rent livsviktiga (Kungsmässans defibrillator har redan räddat ett liv) till det mer flärdfulla som artistuppträdanden och modevisningar. Det främsta målet har dock varit att utveckla vardagsupplevelsen hos den normale konsumenten.

Ett viktigt verktyg i kvalitetsarbetet har varit att använda sig av Mystery Shopping. En Mystery Shopper är en person som uppträder som kund, men som i själva verket är anställd av ett företag som mäter kvalitet och service. Informationen återförs sedan till butikerna. Kundorientering och bemötande utgör viktiga punkter i granskningen.

Gunnar Dehlfors är vd på idé & information, den kommunikationsbyrå som Kungsmässan har anlitat sedan fyra år för att genomföra Mystery Shopping:

– I grunden agerar våra observatörer som vanliga kunder. Vi förmedlar sedan våra intryck samt ger konkreta utvecklingsmöjligheter tillbaka till butikerna, för att skapa nya insikter.

 

Finns det inte risk att butikspersonalen känner sig granskad eller övervakad?

– Nej, vi berättar alltid att satsningen på Mystery Shopping kommer att genomföras. Däremot berättar vi såklart inte exakt när, eller vem som gör det. Blotta vetskapen om att det är på gång, brukar påverka positivt, säger Gunnar Dehlfors. Det primära är inte staplarna och siffrorna, utan att åstadkomma ökat lärande för att medarbetarna i 87 butiker ska kunna erbjuda en förbättrad kundupplevelse.

 

--------------------------------------------------------------------------------------------

Om Mystery Shopping:

Projekten genomförs i allmänhet i fyra steg:

1: Genomgång av de mål man önskar uppnå i verksamheten, vilka faktorer som är viktigast att mäta samt ramar för projektet.

2: Undersökningar genom ”hemliga”, oanmälda besök.

3: Analys och sammanställning av det insamlade materialet. Tyngdpunkten ligger på att ge en rättvisande bild av kundupplevelserna, och notera utvecklingsmöjligheter.

4: Tydlig och relevant återkoppling för att skapa medvetenhet och ge åtgärdsförslag.

Kungsmässans utmärkelser i urval:

• 2011 – ICA Kvantum Kungsbacka i Kungsmässan vinner Arlas Guldko för ”Bästa Matglädjebutik”.

• 2010 – Tidningen Market utser Kungmässan till Sveriges trivsammaste köpcentrum.

• 2010 – Kungsmässan får toppbetyg i Göteborgs-Posten.

• 2009 – En oberoende marknadsundersökning av Mind Network ger Kungmässan betyget 4,93 på en skala 1 – 6. Enligt underökningsföretaget är det nästan omöjligt att komma över 5.

• 2008 – Kungsmässan får utmärkelsen ”årets Köpcentrum” vid Retail Awards.