platsannonser
Projektledare
till Scanworld Conference & Events.
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter

Thomas Engelhart
lämnar Scandic Hotels.
Omvärldsanalys
Minnesota hjälper KTH Campus att fylla 100 år
100 talare, 50 timmar nonstop!
resehandling i förvandling
Resia förvandlar resebyrån till studio
Resia Travel Studio finns i Kungsbacka.
flygindustrin
Flygresorna i världen
ökade med sju procent under 2016.
hotellnytt
HKC Hotels väljer Best Western
för sin storsatsning i Göteborg.
New Nordics by SAS
SAS utökar menyn i SAS Go
med fokus på resenärers livsstil och kostbehov.
På nytt uppdrag
Forenom
rekryterar destinationsexpert för att växa i Skåne.
Mässor skapar möten
Spirande och spännande
på Elmia Garden.
möten kan skapa GaSELLER
Dagens Industri
utser Trippus som gasellvinnare för 5:e året i rad.
möten skapar nya synapser
Borås arrangerar Nationell historiekonferens
med 400 deltagare.
RSS
rss_icon
Länkar
Thomas Engelhart lämnar Scandic Hotels

Scandic Hotels meddelar idag att Thomas Engelhart, kommersiell direktör och medlem av koncernledningen, lämnar bolaget. Scandics vd och koncernchef Even Frydenberg tar per idag tillsvidare över ansvaret för bolagets kommersiella organisation.

– Thomas Engelhart har framgångsrikt drivit och stärkt det kommersiella arbetet vilket varit positivt för bolaget. Vi är mycket tacksamma för hans arbete och stora engagemang. Thomas och jag har haft en dialog under den senaste tiden där det har visat sig att vi har olika syn hur vi ska arbeta tillsammans för att nå våra strategiska mål. Vi har därför gemensamt kommit fram till att Thomas lämnar Scandic. Vi inleder nu en översyn av hur vi på bästa sätt ska organisera ledningen för Scandics kommersiella organisation, säger Even Frydenberg.

Minnesota hjälper KTH Campus att fylla 100 år.

100 år, 100 talare, 50 timmar non stop. Där har du ramarna för föreläsnings-festen som startar den 17 oktober på KTH och som Minnesota är med och producerar.

– Vi är oerhört glada över att ha fått det här förtroendet, säger Jenni Goldberg, KAM på Minnesota. Vi har gjort mycket kul tillsammans med KTH men att sända dygnet runt under 50 timmar tillhör inte de vanligaste uppdragen.

Allt om KTH:s forskning och forskare kommer att lyftas under ett seminariemaraton som varar över två dygn i streck. Vem som helst kan ta del av programmet som tar upp ämnen som urbanisering, livsvetenskap, rymden, mobilitet, energi, samhällsutveckling, utbildning och lärande, kommunikation och miljö.

Hela programmet livesänds så om man inte orkar kliva upp ur sängen eller vill lämna kontoret så kan man istället klicka in på http://www.kth.se/campus100 och följa när Sabine Höhler pratar om "Spaceship Earth", ett sätt att betrakta vårt jordklot som en rymdfärja, Hedvig Kjellström om AI och kroppsspråk eller Christer Fuglesang om rymden. Till exempel.

– Vi vill hylla vårt campus på sin 100-årsdag genom att bjuda in till ett Marathon av kunskap. Det finns så mycket spännande att berätta och det kändes helt rätt att göra detta i ett utmanande och innovativt format för att spegla verksamheten som pågår KTH campus, säger Sanna Cedergren, Mötesstrateg på KTH.

Minnesota håller i programmet och den tekniska lösningen. Förutom seminariemaratonet kommer även en hel del utställningar, labbrundor och annat att äga rum under veckan.

Arbetsgrupp Minnesota:

Jenni Goldberg — KAM, Caroline Pernow — Projektledare, Sanna Hövling — Produktionsledare, Alexandra Guldbäck — Produktionsledare.

Resia förvandlar resebyrån till studio

Digitaliseringen inom resebranschen har gett dagens konsumenter många möjligheter att boka sina resor själva. Men utbudet är oändligt, och svårigheten att välja rätt och veta vad man faktiskt köper skapar nya behov hos kunden. För att möta detta förvandlar Resia den klassiska resebyrån till studio genom satsningen på ett helt nytt koncept, Resia Travel Studio.

– I vår digitala transformation med en växande onlineförsäljning ser vi även ett tydligt behov av att förändra den fysiska butikens roll. Vi möter ett stort intresse för personlig service, en efterfrågan som ökar mest hos våra yngre kunder. Det gäller både för enklare bokningar och mer unika reseupplägg. Många känner stress över att lösa allt på egen hand, och väljer att ta hjälp av våra resespecialister med både inspiration och smarta lösningar för att spara tid, säger Eva Moen på Resia Travel Group.

Den 9 oktober öppnades dörrarna till Resia Travel Studio i Kungsbacka. Det nya konceptet är inte en färdig butik, utan snarare ett arbetssätt där kunderna är starkt involverade. I butiken kommer Resia tillsammans med sina kunder att testa nya idéer för att höja upplevelsen av att planera och boka semesterresor.

– Istället för att sitta på egen kammare och rita, bestämde vi oss för att kroka arm med nya och befintliga kunder och inrätta ett lab i form av en konceptbutik. Studio syftar på vår kreativa process där fokus ligger på personlig service, upptäckar- och skaparglädje. Varje kund ska få just sin upplevelse, oavsett om det är en weekendresa till London, en kryssning i Karibien eller ett skoteräventyr i Svalbard. För oss är det viktigt att kunden kan välja mellan att möta oss digitalt eller fysiskt, att boka själv eller tillsammans med oss. Eller bara sitta ner och få hjälp med hela resan, säger Eva Moen.

Resia Travel Studio är en integrerad del av en gränslös säljorganisation online, i butik och på telefon. Med konceptet kombineras teknik, digitala upplevelser och det personliga mötet mellan kunden och resespecialisten för att skapa en smartare och mer lustfylld reseupplevelse. Tillsammans med konceptbutiken presenterar Resia också ett nytt uttryck och en ny grafisk identitet. Konceptet är utvecklat av Resia ihop med Vink, WNYA och BornsteinLyckefors.

----------------------------------------------------------------------------------------------------Resia AB etablerades 1974 och har idag 50 resebyråer i Sverige och onlineförsäljning i Skandinavien. Med drygt 30 procent av totalmarknaden av resebyråförsålda charter- och paketresor är Resia en av Sveriges största resebyråkedjor. Verksamhet omfattar både semesterresor, affärsresor och grupp- och konferensresor. I moderbolaget Resia Travel Group AB ingår dotterbolagen Resia AB och Bengt-Martins AB samt varumärkena Resfeber, Box Office, Cruise Market och Hyttespecialisten. Resia Travel Group omsätter cirka fyra miljarder kronor och har drygt 500 medarbetare med huvudkontor i Göteborg.

Flygresorna i världen ökade med sju procent under 2016

International Air Transport Association (IATA) meddelade idag sin branschstatistik för 2016, vilketn visar att flygbolagen i världen transporterade 3,8 miljarder passagerare,  en ökning med hela 7% över 2015, vilket motsvarar ytterligare 242 miljoner flygresor. Denna information ingår i 2017 års utgåva av  IATA World Air Transport Statistics (WATS), årsboken för flygindustrin.

 

Några höjdpunkter inom flygbindustrin under 2016 :

 

Passagerare

• Återigen transporterade flygbolagen i Asien-Stillahavsområdet det största antalet passagerare. Den regionala rangordningen (baserat på totala antalet passagerare som transporteras med regeljör trafik av flygbolag som är registrerade i den regionen) är:

1. Asien-Pacific hade  35% marknadsandel (1,3 miljarder, en ökning med 11,3% jämfört med 2015)

2. Europa hade 26% marknadsandel (992,4 miljoner, en ökning med 6,1% jämfört med  2015)

3. Nordamerika hade 24% marknadsandel (911.5 miljoner, en ökning med 3%  jämfört med 2015)

4. Latinamerika hade 7% marknadsandel (275,1 miljoner, en ökning med 1,8% från 2015)

5. Mellanöstern hade en marknadsandel på 5% (206,1 miljoner, en ökning med 9,1% från 2015)

6. Afrika hade en marknadsandel på 2% (84 miljoner, en ökning med 6% från 2015).

 

• De fem största flygbolagen som rankades av de totala passagerare som transporteras (inhemska och internationella) var:

1. Southwest Airlines (151,8 miljoner)

2. American Airlines (144,2 miljoner)

3. Delta Air Lines (143,3 miljoner)

4. China Southern Airlines (114,5 miljoner)

5. Ryanair (112 miljoner)

 

• De fem största internationella/regionala passagerarflygplatsparen var nästan samma som de var 2015 och alla befann sig i Asien-Stillahavsområdet:

1. Hongkong-Taipei (5,2 miljoner, en ökning med 2,1% från 2015)

2. Jakarta-Singapore (3,4 miljoner, en ökning med 0,9% från 2015))

3. Bangkok Suvarnabhumi-Hong Kong (3 miljoner, en minskning med 3,14% från 2015)

4. Kuala Lumpur-Singapore (2,8 miljoner, en ökning med 3,3% från 2015)

5. Hongkong-Seoul (2,8 miljoner, en minskning med 15% från 2015)

 

• De fem största inrikesflygplatsparen var också i Asien-Stillahavsområdet:

1. Jeju-Seoul Gimpo (11,6 miljoner, en ökning med 4,6% över 2015)

2. Sapporo-Tokyo Haneda (7,7 miljoner, ned 1,2% från 2015)

3. Fukuoka-Tokyo Haneda (7,3 miljoner, en minskning med 4% från 2015)

4. Melbourne-Tullamarine-Sydney (7,3 miljoner, ned 4,6% från 2015)

5. Hanoi-Ho Chi Minh-staden (6,4 miljoner, en ökning med 16,2% från 2015)

 

Passagerartrafik efter nationalitet

En ny funktion finns tillgänglig i år i WATS + -upplagan är rankningen av passagerantal i fråga om nationalitet (medborgarskap). Höjdpunkterna inkluderar:

• Amerikanska medborgare är världens mest framträdande resenärer.  810 miljoner passagerare reste på amerikanska pass i 2016 ochdet motsvarar 21% av alla passagerare i hela världen.

• Internationellt tog amerikanska medborgare också plats, bestående av 9,5% av alla resenärer. Detta följdes av medborgare i Storbritannien (7,8%), Tyskland (6,5%), Kina (6,4%) och Frankrike (4,1%).

• Amerikanska medborgare var också de vanligaste resenärerna inom sina repsektive länder med 29,9%, följt av Kina (19,0%), Indien (5,2%), Indonesien (4,4%) och Japan (3,5%).

 

New Model Airlines

New Model Airlines¹ (NMA), en klassificering som omfattar lågprisflygbolag (LCC), svarade för 28,3% av alla passagerare år 2016, en ökning från 27,1% av passagerarna år 2015.

 

Frakt

De fem största flygbolagen som räknades med totalt fraktt ton transporterat på schemalagda tjänster var:

1. FedEx Express (7,1 miljoner)

2. United Parcel Service (4,7 miljoner)

3. Emirates Airline (2,5 miljoner)

4. Qatar Airways (1,8 miljoner)

5. Cathay Pacific Airways (1,6 miljoner)

 

Flygbolagsallianser

Star Alliance behöll sin position som den största flygbolagsalliansen 2016 med 38% av den totala trafiken (i RPK), följt av SkyTeam (33%) och Oneworld (29%).

HKC Hotels väljer Best Western för sin storsatsning i Göteborg

Våren 2019 öppnar HKC Hotels sitt nya flaggskeppshotell i Åby Arena där även Åbytravet och den nya Åbymässan kommer att ingå. Nu står det klart att hotellet ansluts till Best Western Hotels & Resorts, världens största hotellkedja av privatägda hotell.

Det nya hotellet kommer bli en pulserande mötesplats som hämtar inspiration och energi från alla de evenemang som genomförs på och i direkt anslutning till hotellet. Målsättningen är att skapa en spännande och kreativ upplevelse långt ifrån standardiserade affärs- och konferenshotell. Hotellet kommer att ha 223 rum – och inom arenan finns förutom mässan och travet även ett stort gym, mängder med möteslokaler samt restaurang, bar och cafe. Hela investeringen beräknas uppgå till 500 Mkr.

– Vi ser fram emot att samarbeta med Best Western för att göra hotellet till ett av Göteborgs ledande evenemangshotell säger Marcus Östlundh, vd för HKC Hotels. Kombinationen av ett individuellt hotell med egen identitet och Best Westerns styrka som hotellkedja känns som ett vinnande koncept.

– Vi är glada och stolta över att HKC Hotels ger oss förtroendet att arbeta med det nya hotellet i Göteborg säger Johan Michelson, Sverigechef på Best Western Hotels & Resorts. Vi har kraftigt stärkt vår position i Göteborg det senaste året och detta hotell med sitt unika koncept och spännande läge blir ett fantastiskt tillskott till kedjan.

--------------------------------------------------------------------------------------------------Best Western Hotels & Resorts

Best Western Hotels & Resorts är en global hotellkedja bestående av 4 100 hotell privatägda hotell i mer än 100 länder. I Skandinavien, som utgår från huvudkontoret i Sundbyberg, har Best Western 130 hotell på ett hundratal orter. Best Western erbjuder 10 varumärken för att tillgodose såväl kunder som hotellägare på de olika marknaderna. Best Western har mer än 70 års samlad erfarenhet av hotellbranschen.

SAS utökar menyn i SAS Go med fokus på resenärers livsstil och kostbehov

SAS fortsätter att anpassa erbjudandet efter önskemål från SAS resenärer. Som ett av få reguljärflygbolag i Europa, erbjuder SAS från och med den 4 oktober resenärer i SAS Go möjlighet att förbeställa mat till sin resa, anpassad efter kost och livsstil med bland annat vegetariskt, veganskt, gluten- och laktosfritt alternativ.

Innovation har varit en drivkraft för SAS under företagets 70 år i luften. Nyligen lanserades SAS nya mat- och dryckeskoncept ”New Nordic by SAS” för resenärer i SAS Plus på samtliga flyg inom Europa, Skandinavien och inrikes. Konceptet fokuserar på det lokala ursprunget och säsongens råvaror. SAS fortsätter att skapa nya upplevelser utifrån våra resenärers behov och önskemål och lanserar nu, som ett av få reguljärflygbolag, möjligheten att förbeställa mat anpassad efter kostbehov och livsstil för passagerare i SAS Go på resor inom Europa på minst 2 timmar och som följer samma koncept.

– Vi vill kunna erbjuda våra gäster ombord en skräddarsydd upplevelse. Mat och dryck är en viktig del och man vill kunna äta utifrån sin livsstil även ombord med SAS. Vi är därför glada att kunna lansera möjligheten för våra resenärer i SAS Go att förbeställa mat ur vårt nya och bredare sortiment inom Europa, säger Therese Lorenius, Head of product & Services på SAS.

Maten serveras i den nya New Nordic by SAS-designen som är unik i branschen och inspirerad av take-away-kulturen. Alla måltider kommer förpackade i en kub som gör det enkelt att kunna äta under tiden som man arbetar, läser eller ser en film. Genom att förbeställa är man garanterad att få mat och som bara kan köpas i förväg.

Måltiderna kan förbeställas senast 18 timmar före resan, vid bokningstillfället, på sas hemsida, via sin resebyrå eller SAS Call Centres. Priset är 110 kr (utom minipizza – 55 kr).

 

Nyheter:

•        Glutenfritt

•        Laktosfritt

•        Gluten- och laktosfritt

•        Vegetariskt

•        Veganskt

•        ”Non-pork”

•        Mini-pizza (Lakto ovo vegetarian)

 

Redan i menyn: (Priset varierar mellan 65-95kr)

•        Lunch

•        Middag

•        Kids’ Meal

•        Sallad (Finns som förbeställning och att köpa ombord)

•        Sandwich (Finns som förbeställning och att köpa ombord)

•        Frukost (Fram till 09:00 som förbeställning och att köpa ombord)

 

Läs mer här: https://www.sas.se/preordermeals

Läs mer om våra övriga nyheter ombord på SAS New Experience

* På flygningar till USA och Asien ingår mat i SAS Go, och möjlighet finns för resenärer att ringa i förväg och beställa specialmat.