platsannonser
Uppsala Konsert & Kongress söker:
Projektledare konferens
Konferenssamordnare
till Citykonferensen/Ingenjörshuset.
Helsingborg Convention & Event Bureau
söker en Destinationssäljare.
nyheter
Nytt uppdrag
Umeå Congress
tecknar ett treårigt kongress avtal med yrkesförening.
på nytt uppdrag
Ny köksmästare
på Högberga Gård.
på nytt uppdrag
Åsa Keim
ny COO hos Easyfairs Göteborg.
Omvärldsanalys
Internationella besökare
stod för 45 procent av övernattningarna i Stockholm under juni.
Omvärlddsanalys
Resandet fortsatte att öka under juli månad
Swedvias flygplatser ökade tio procent.
omvärlddsanalys
Ibtm Events
slår samman Nord- och Sydamerika-mässorna.
mat och möten
Gothia Towers
får ny italiensk restaurang.
mässmediet
Nu öppnar Stora Nolia
– en av Skandinaviens största besöksmässor
På nytt uppdrag
Jacob Dahlberg
blir hotelldirektör Downtown Camper.
Hållbarhet
A Sustainable Tomorrow
flyttar gränser.
RSS
rss_icon
Länkar
Umeå Congress tecknar ett treårigt kongress avtal med yrkesförening

Varje år arrangerar Flisa en vetenskaplig kongress inom ambulans och akutsjukvård. Mötet roterar runt i Sverige där Örebro, Karlstad och Stockholm står på tur de tre kommande åren.

Flisakongressen är den årliga samlingsplatsen för fortbildning och utveckling och det är viktigt att säkra kvalitén på kongressen. Umeå Congress har fått det uppdraget de närmsta tre åren.

– De största fördelarna som jag ser det är att vi kan hjälpa till att driva förenings viktiga frågor i flera år, stärka samarbetet med sina branschleverantörer samt att sätta bra rutiner för de lokala arrangörerna i respektive stad, säger Krister Andersson, vd Umeå Congress. Uppskattningsvis kommer kongressen årligen att hantera 700 deltagare och en utställaryta på 1500 kvm. Treårsavtalet är värt cirka 10 miljoner. Vi tror att vår satsning på den senaste tekniken och vår arbetsmodell kommer att ge oss en möjlighet att teckna fler liknande avtal i framtiden och även att anställa ytterligare projektledare.

 

Ny köksmästare på Högberga Gård

Högberga Gård förstärker med ny köksmästare. Marcus Jansson är en ung, driven och erfaren kock som senast jobbat som köksmästare på Sveriges ambassad i holländska Haag. Med sin kreativitet i köket och passion för matlagning ska Marcus bidra till att förhöja den gastronomiska upplevelsen på Högberga Gård.

Högberga Gård fortsätter att satsa offensivt med nya rekryteringar. Näst på tur är köksmästare Marcus Jansson som kommer att ingå i det kreativa köksteamet under ledning av Tommy Eriksson.

– Att vi förstärker med Marcus gör att vi kan fortsätta att utvecklas och leverera på en ännu högre nivå. Han har precis de egenskaper som vi efterfrågade. Han är ung, driven och har fortfarande enorm utvecklingspotential samtidigt som han har fina meriter från välkända restauranger. Det är en spännande tid vi har framför oss tillsammans, säger Tommy Eriksson, gastronomisk ledare på Högberga Gård.

Marcus Jansson har en kandidatexamen i gastronomi och har tidigare arbetat på den Michelinstjärnprydda restaurangen Bloom in the park i Malmö. Efter examen började han som köksmästare på Pighuset Tapas och Cava på Gotland för att sedan flytta till Haag. Nu är han tillbaka till Sverige igen.

– Jag har haft både givande och spännande år i Holland. Men nu kände jag att det var dags att flytta tillbaka och Högberga Gård är ett naturligt nästa steg i min karriär. Här hamnar jag på en plats som värnar om kvalitativa råvaror precis som jag gör och som har en gastronomisk filosofi som liknar min egen, säger Marcus Jansson, tillträdande köksmästare på Högberga Gård.

-----------------------------------------------------------------------------------------------Om Högberga Gård

Med en hisnande utsikt över Stockholms inlopp och med en fantastisk vy över de sista skärgårdsöarna i farleden in till huvudstaden, tronar Högberga Gård. Konferensanläggningen är centralt belägen på Lidingö och byggdes av konstmecenaten Klas Fåhraeus år 1911. Idag erbjuds extravaganta möten i form av konferens, bröllop, weekends och fester. Högberga Gård är både Svanenmärkt och +KlimatPositiv; medlem i Svenska Möten samt i IACC . I september år 2010 öppnade man Sveriges första toscanska vinfabrik och under våren 2016 slog man upp dörrarna till Högberga Havsspa.

Åsa Keim ny COO hos Easyfairs Göteborg

Åsa Keim har anställts som ny operativ chef för Easyfairs Göteborg och blir huvudansvarig för mässor som skapas från Easyfairs Göteborgskontor. Kontoret har idag 60 anställda och genomför årligen totalt 15-20 mässor i Stockholm, Göteborg och Malmö. I mässportföljen ingår varumärken som Empack, Elmässan, Fastfood & Café, Restaurangexpo, Fastighetsmässorna och Industrimässorna.

Åsa är civilekonom och har en gedigen bakgrund som marknads- och försäljningschef, samt som management konsult. Hon har även tidigare arbetat som projektledare för ett flertal mässor inom IT- området.

– Det är väldigt roligt att välkomna Åsa Keim till Easyfairs professionella ledarteam som COO för Easyfairs i Göteborg. Med Åsa får vi en kunnig ledare med stor kunskap inom marknadsföring och försäljning och hur man bygger värden för kunden. Åsa kommer att vara ytterst ansvarig för alla våra mässor som görs från Göteborgskontoret, samt många av de nya mässorna som lanseras inom kort på Sveriges modernaste mässanläggning i Åby, som nu håller på att byggas, säger Peter Wanderydz, koncernchef, Artexis Easyfairs Nordic.

– Det ska bli spännande att få leda Easyfairs i Göteborg i ett så expansivt skede. Med Åbymässan kommer mötes- och mässbranschen i Göteborg att få helt nya möjligheter att växa och utvecklas i samklang med branscher som är starka här. Jag är mycket glad över att få bli en del av ett professionellt och ambitiöst team med många fina mässor i portföljen. Inom de närmaste åren vi kommer att komplettera med flertalet nya mässkoncept och stärka vår position som Sveriges ledande mässkoncern ytterligare, säger Åsa Keim, som tillträder som ny COO för Easyfairs Göteborg i augusti.

-------------------------------------------------------------------------------------------------Om Artexis Easyfairs

I linje med sin mission ”Visit the future” gör Artexis Easyfairs det möjligt för intressenter att besöka framtiden genom att skapa spännande mötesplatser som uppfyller deras behov och presenterar lösningar i bästa tänkbara format.

 

Easyfairs arrangerar idag 200 mässor i 19 länder (Algeriet, Belgien, Danmark, Förenade Arabemiraten, Finland, Frankrike, Kanada, Nederländerna, Norge, Portugal, Ryssland, Schweiz, Singapore, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tyskland, USA och Österrike,).

 

Artexis driver elva mässanläggningar i Benelux-länderna, Tyskland och Norden (Gent, Antwerpen, två anläggningar i Namur, Mechelen-Bryssel Nord, Mons, Hardenberg, Gorinchem, Venray, Kistamässan i Stockholm och Malmömässan i Malmö).

 

Under räkenskapsåret 2016–2017 sysselsätter koncernen över 700 personer och beräknas omsätta 167 miljoner Euro.

 

 

Internationella besökare stod för 45 procent av övernattningarna i Stockholm under juni

Det är de internationella besökarna som fortsätter att driva utvecklingen av besöksnäringen i Stockholm. De ökade med 12 procent i juni månad jämfört med 2016 och stod för 45 procent av det totala antalet övernattningar under månaden. Den högsta andelen någonsin i juni. Totalt under juni gjordes 1,3 miljoner övernattningar på kommersiella boendeanläggningar i Stockholm. Det är 48 000, eller +4 procent, fler än i juni 2016. Inhemska övernattningar minskade med -2 procent i juni.

En summering av det första halvåret 2017 visar på en fortsatt positiv utveckling och +6 procent för Stockholms besöksnäring. De internationella besökarna ökade med 10 procent och de inhemska med +4 procent. Kraftigast utveckling från Kina, USA, Frankrike och Tyskland.

– Den växande andelen internationella besökare understryker hur viktigt det är att vi fortsätter jobba för fler och attraktiva förbindelser mellan Stockholm och resten av världen. Våra internationella gäster är rena exportinkomster för Sverige och ger nya jobb och växande företag inom besöksnäringen, säger Thomas Andersson, vd Visit Stockholm.

Den goda utvecklingen från amerikanska och kinesiska besökare fortsätter. Antalet övernattningar från USA under juni ökade med 34 procent och totalt under första halvåret med 31 procent. För besökare från Kina har antalet gästnätter stigit kraftigt, med 39 procent under det första halvåret 2017 och i juni var Kina den 6e största marknaden i Stockholm med en ökning på 40 procent.

 

Resandet fortsatte att öka under juli månad

Totalt 2 560 000 passagerare reste till eller från Stockholm Arlanda Airport i juli 2017, en ökning med nio procent jämfört med samma månad förra året.

Under juli 2017 reste 3 900 000 passagerare till eller från Swedavias tio flygplatser i Sverige vilket är en ökning med nio procent jämfört med juli 2016. 3 000 000 av passagerarna reste till eller från utrikesdestinationer, en ökning med tio procent jämfört med samma månad förra året. Det totala inrikesresandet var 900 000 passagerare vilket är en ökning med fem procent.

Totalt 2 560 000 passagerare reste till eller från Stockholm Arlanda Airport under juli vilket är en ökning med nio procent jämfört med samma månad förra året. 2 200 000 av dessa passagerare reste till eller från utrikesdestinationer och 360 000 till eller från inrikesdestinationer, en ökning med tio respektive fem procent från 2016.

På Göteborg Landvetter Airport ökade passagerarantalet med elva procent då 680 000 passagerare reste till eller från flygplatsen under juli i år. Av dessa var 604 000 utrikesresande, en ökning med tolv procent jämfört med föregående år.

 

Övriga passagerarökningar i juli noterades på:

• Åre Östersund Airport som ökade med nitton procent (till 26 300),

• Visby Airport som ökade med elva procent (till 85 700),

• Kiruna Airport som ökade med tio procent (till 27 000).

Hittills i år har 24 000 000 passagerare rest till eller från Swedavias flygplatser, drygt två miljoner fler än under perioden januari-juli förra året.

 

Trafikstatistik för Swedavia finns på https://www.swedavia.se/om-swedavia/statistik/. Swedavia är en koncern som äger, driver och utvecklar 10 flygplatser i hela Sverige.

Foto: Daniel Asplund.

------------------------------------------------------------------------------------------------Svedavias roll är att skapa den tillgänglighet som Sverige behöver för att underlätta resande, affärer och möten. Nöjda och trygga resenärer är grunden för Swedavias affär. Swedavia är världsledande i utvecklingen av flygplatser med minsta möjliga klimatpåverkan. Koncernen omsätter drygt 5,5 miljarder kronor per helår och har 2 800 medarbetare.

Ibtm Events slår samman Nord- och Sydamerika-mässorna

IBTM EVENTS, en del av Reed Travel Exhibitions, tillkännager att de slår samman ibtm Latinamerika och ibtm Amerika för att skapa ibtm americas. Evenemanget kommer att äga rum i Mexico City 5-6 september 2018.

Beslutet gör det möjligt för ibtm Amerika att dra nytta av den växande framgången för ibtm Latinamerika och den snabba utvecklingen av marknaden i regionen, samtidigt som tillväxten på Nordamerika möjliggörs.

Kerry Prince, ibtm-events Portfolio Director, säger: "Det är ingen hemlighet att potentialen för tillväxt i Latinamerika är stor och att regionen i allt högre grad erkänns som en viktig aktör inom mötes- och eventindustrin. Vi tror att vårt event i Mexiko, som redan är mycket framgångsrikt, har stor potential för att ytterligare stödja marknaden och bli ett av de verkliget stora eventen i den globala business eventindustrin, och därför kombinerar vi nu evenemangen för att införliva den nordamerikanska marknaden och skapar ibtm americas som känns som en mycket naturlig utveckling av portföljen."

Herve Sedky, president, Reed Exhibitions Americas fortsätter: "Vi ser fram emot att kombinera erfarenheterna från vårt Mexiko-lag, och vårt team ibtm America och det ännu bredare Reed Travel Exhibitions-laget och ta med det till ibtm americas. I slutänden genom att slå samman de två eventen så kan vi erbjuda ännu större möjligheter och en rikare upplevelse för våra utställare, våra Hosted Buyers och alla besökare."

Ibtm Latinamerika har växt exponentiellt år efter år; år 2016 såg mässan en betydande ökning av internationella utställare - upp 100 procent, och beräknas växa med ytterligare 40% i år.

Satsningen kommer också att se en ökning av Hosted Buyers från Nordamerika på 800 procent, samt fortsätta locka beslutsfattare på hög nivå från Latin-, Central- och Sydamerika. För närvarande attraherar ibtm Latinamerika 12 procent av sina utställare från Nordamerika och detta kommer att fortsätta öka när den nya utställningen expanderar och utvecklas.

David Hidalgo, Show Director, ibtm americas kommentarer: "Vi har utvecklat ett utmärkt samarbete med våra partner i Mexico City och vi ser fram emot att fortsätta bygga på det när vi arbetar tillsammans för att leverera det jag är övertygad om kommer att bli en oerhört framgångsrik mässa med verklig livslängd. Våra kunder betyder allt för oss, det är verkligen ingenting som är viktigare än dem och jag är övertygad om att de förändringar vi gör kommer att se till att vi levererar det allra bästa värdet och möjligheterna till dem på lång sikt."

Den bredare mäss-portföljen är oförändrad efter fusionen. Flaggskeppet ibtm World fortsätter att hållas årligen i Barcelona, ​​där det är dags för 30:e upplagan av evenemanget som äger rum i år 28-30 november. Ibtm Kina 2017 äger rum den 23-24 augusti i Peking; Ibtm Arabien kommer att äga rum 5-7 februari 2018 i Abu Dhabi och ibtm Afrika från 19-20 april 2018 i Kapstaden. Ibtm kommer att producera sin sista AIME 2018, 20-21 februari, i samarbete med Melbourne Convention Bureau.

 

Bilden: Kerry Prince, ibtm-events Portfolio Director.